راهکار تربیت مدیر تراز مومن و انقلابی 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین دیدار خود با هیئت دولت چهاردهم فرمودند: ملاک انتخاب مسئولان دولتی باید فرد جوان، مؤمن، انقلابی، متعهد و پرانگیزه باشد.
کد خبر: ۱۴۷۰۹۶۵
نویسنده حمیدرضا ترقی – کارشناس مسائل سیاسی

در بخش های مختلف علمی، هسته ای، نانو و ... در حوزه علمی-تحقیقاتی از جوانان استفاده و پیشرفت کردیم. ایشان افزودند: جوانان گره های مختلفی باز کردند. جوانان را که در رأس کار مدیریتی گذاشتیم، نسلی از مدیران پرانگیزه برای فردا تربیت می شوند. رئیس جمهور اگر بتواند یکصد جوان مؤمن ، پرانگیزه، متعهد و انقلابی آماده کند و تحویل کشور دهد، کار بسیار با ارزشی انجام داده است.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها فرمودند و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز به طور مفصل مطرح شده است، باید نسل جوان کشورمان را برای پذیرش مسئولیت‌های اجرایی در تداوم آرمان‌های انقلاب اسلامی آماده کنیم. آماده کردن جوانان نیازمند این است تجربه چهار دهه انقلاب اسلامی در بُعد مدیریتی در برخورد با بحران ها، مشکلات، موانع و تجربیات شاکله نظام جمهوری اسلامی که در تاریخ بی نظیر است، صحیح منتقل شود. 

اگر تجربیات بی نقص منتقل شود، تداوم انقلاب اسلامی امکان پذیر خواهد بود. باید بتوانیم نسل آینده مدیران را از تیم مدیریت فعلی بسازیم و در بُعد ایمانی و اعتقادی و به‌ویژه تعهد، به آرمان‌های انقلاب اسلامی و ایمان به اهداف آن تربیت کنیم تا تداوم انقلاب اسلامی تضمین شود. 

فرمایش مقام معظم رهبری این بود، اگر دولت چهاردهم بتواند ۱۰۰ جوان در تراز انقلاب اسلامی تربیت کند که مؤمن، متقی و معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی باشند و تجربه اجرایی برای پذیرش مسئولیت بیابند، دولت کار بسیار مهمی انجام داده است. برای تحقق این موضوع، نخست باید بانک اطلاعاتی جوانانی که مستعد رشد هستند، تهیه شود و سپس برنامه ریزی برای آموزش‌های جامعی که بتواند آن‌ها را در سطح مدیریت تراز انقلاب اسلامی تربیت کند، اختصاص داده شود. در کنار این موارد جوانان باید بتوانند از تجربیات مدیران موفق کشور استفاده کنند.

باید در کنار برنامه ریزی، جوانان نخبه و منتخب آموزش عملی ببینند و کادرسازی به عنوان روند نهادینه شده در ساختار دولت مورد توجه قرار گیرد تا بتوان نتیجه و محصول آن را در سال‌های آتی در راستای بهره‌گیری از توان نسل جوان مشاهده کرد. 

منابع گوناگون و متعددی برای شناسایی جوانان مستعد وجود دارد که اگر مرکزی برایش ایجاد شود، می تواند با جمع آوری اطلاعات لازم و تهیه بانک اطلاعاتی، زمینه مناسبی ایجاد کند که با توجه به ملاک های مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در انتخاب جوانان، سرمایه گذاری ویژه ای برای کادرسازی فراهم شود و به نتیجه برسد.  

با تغییر هر دولت اگر رویکردهای متفاوتی وجود داشته باشد، شاهد تغییرات مدیریتی هستیم. طبعاً در این شرایط نیازمند ۱۵ هزار نیروی مدیر در کشور متناسب با تغییرات هستیم. اگر این تعداد نیرو به طور مرتب در هر دولت شناسایی و به بدنه مدیریتی کشور تزریق شود، مشکلی در زمینه بازنشستگی نیروهای باتجربه نخواهیم داشت و جوانان تربیت شده مؤمن و متعهد می توانند جایگزین شوند. علاوه بر این، چرخه تربیت نیروهای جوان و متعهد موجب می شود نظام به لحاظ مدیریتی آسیبی نبیند و از مسیر اصلی خود منحرف نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها